Uw apotheker(s):

G.Jansen, K. vd Berge, A. Leendertse, G.Gijsen

Tel: 030 686 86 66

info@apotheekzenderpark.nl

Services

 

Inloopspreekuur
Wilt u graag meer weten over uw geneesmiddel(en), over uw ziektebeeld of over hulpmiddelen? Kom dan 's morgens tussen 09.00 en 10.00 uur langs bij Service Apotheek Elburg. In een persoonlijk adviesgesprek vertellen wij u graag meer over uw genees- of hulpmiddelen en beantwoorden wij al uw vragen. In spoedgevallen zijn de apothekers iedere werkdag bereikbaar.

Servicedag
Uw apotheek doet mee aan de Nationale Cholesterol Test campagne die plaatsvindt van 17 februari t/m 28 maart 2014. Wanneer uit de risicotest op www.nationalecholesteroltest.nl blijkt dat u kans heeft op een verhoogd cholesterol (één van de risicofactoren voor hart- en vaatziekten), bieden wij u een gratis cholesteroltest aan in onze apotheek. Op basis van de definitieve testresultaten wordt u vervolgens verder geadviseerd. Check op de website op welke dagen u bij ons terecht kunt. 

Een andere naam, toch hetzelfde geneesmiddel? 
Soms krijgt u uw vertrouwde geneesmiddel ineens in een ander doosje en met een andere naam. Wat is er aan de hand? Fabrikanten brengen geneesmiddelen op de markt onder een fantasienaam, de merknaam. Deze naam wordt beschermd door een patent. Als dat patent verlopen is, mogen andere fabrikanten het middel ook op de markt brengen, onder de naam van de werkzame stof. Zo’n geneesmiddel heet een generiek geneesmiddel. Het merkprodukt is duurder, omdat de fabrikant hoge ontwikkelkosten voor het geneesmiddel heeft gehad. De fabrikant van het generieke geneesmiddel heeft deze kosten niet gemaakt. Het generieke geneesmiddel is geen B-keus middel, maar voldoet aan dezelfde hoge eisen als het merkmiddel. De werkzame stof is exact hetzelfde, met ook dezelfde bijwerkingen. Soms zijn er wel verschillen in de bijsluiter, maar dan komt dan doordat deze niet tegelijk zijn geschreven, en er intussen nieuwe kennis over het middel bij is gekomen. Met generieke geneesmiddelen leveren we een bijdrage aan het betaalbaar houden van de gezondheidszorg. Zonder deze besparing zouden de verzekeringspremies nog meer stijgen. 

Wanneer kunt u het beste uw geneesmiddel ophalen?
De meeste artsen kunnen uw recept elektronisch of per fax naar ons toe sturen. 
Herhalingen die bij de arts voor 10.00 uur aangevraagd zijn (ingeleverde doosjes) kunnen de volgende werkdag na 10.00 uur worden opgehaald. 
Wij kunnen natuurlijk ook de geneesmiddelen aan huis bezorgen. Geeft u dit dan bij de aanvraag even door of neem contact op met de apotheek. 
Zorgverzekering
Voor veel mensen declareren wij rechtstreeks bij hun verzekering. Wanneer uw verzekeringsgegevens wijzigen, is dat voor de apotheek ook belangrijk om te weten. Wij kunnen dan de aan u verstrekte medicijnen op de juiste wijze declareren. Ons systeem controleert uw verzekeringsgegevens.


Proeftijd voor geneesmiddelen 
Als u een geneesmiddel voor de eerste keer krijgt voorgeschreven, mogen wij u slechts een voorraad voor 15 dagen meegeven. Dit is een bezuinigingsmaatregel van de overheid om te voorkomen dat er onnodig medicijnen in de afvalcontainer terechtkomen. Bijvoorbeeld als het geneesmiddel bij u niet goed werkt of vervelende bijwerkingen geeft. 
Als de arts voor een langere periode geneesmiddelen voorschrijft, dan krijgt u voor de resterende hoeveelheid een herhaalrecept van ons mee.

Medicatiebewaking
Als we een recept ontvangen, dan geven we het geneesmiddel niet zomaar mee. Eerst controleren we of u het geneesmiddel zonder problemen kunt gebruiken. Daarna zullen we bijna altijd toelichten hoe u het geneesmiddel moet gebruiken. Dit kan soms even duren, maar u bent er wel zeker van dat u het medicijn veilig kunt gebruiken.

Controle van recepten is noodzakelijk, omdat het wel eens voorkomt dat de arts een medicijn voorschrijft, dat niet samengaat met medicijnen die u al gebruikt. Sommige geneesmiddelen versterken of verzwakken bijvoorbeeld elkaars werking. Op zo'n moment nemen we contact op met uw huisarts om te overleggen. We kijken niet alleen naar uw geneesmiddelgebruik, maar houden ook rekening met allergieën, eventuele zwangerschap of kinderwens. Geef dit daarom door aan uw apotheek.

Wij adviseren u ook vrij verkrijgbare geneesmiddelen in de apotheek te laten registreren, als u chronisch geneesmiddelen gebruikt of zwanger bent. Want ook deze middelen kunt u dan niet altijd veilig gebruiken.

Zelfzorggeneesmiddelen
Ook bij zelfzorggeneesmiddelen is het van belang dat u het juiste middel gebruikt. Net als bij receptgeneesmiddelen spelen factoren, zoals leeftijd, bij kinderen ook het gewicht en de duur van de klacht een rol.

De apotheekmedewerker zal u dan ook altijd eerst een paar vragen stellen om een goed advies te kunnen geven. In goed overleg kiezen we het meest geschikte product. Maar u moet niet vreemd opkijken als we een keertje nee verkopen. Het kan best zijn dat uw klacht niet behandeld kan worden met een zelfzorgproduct. Wij verwijzen u dan naar uw dokter.

Wilt u uw geneesmiddelgebruik nog veiliger maken, dan kunnen wij de zelfzorgmiddelen ook in de apotheekcomputer vastleggen. Op die manier vindt er ook medicatiebewaking plaats.

Overgevoelig voor bepaalde stoffen? Meld het ons!
Als u ergens allergisch voor bent, is het verstandig dat bij de apotheek te melden. Wij voeren dat dan in onze computer in, zodat wij u kunnen waarschuwen als uw allergie problemen oplevert in combinatie met de geneesmiddelen die u gaat gebruiken. 
Ook als u zwanger bent of borstvoeding geeft, kan het nuttig zijn ons dat te melden. Sommige geneesmiddelen mogen dan niet (samen) gebruikt worden. We geven u graag advies.

Declaraties
We hebben een contract gesloten met de meerdere zorgverzekeraars in Nederland. Dit betekent voor u dat wij in vele gevallen de declaraties rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar kunnen sturen, zodat u daar geen omkijken meer naar heeft. Voor genees- of hulpmiddelen die niet vergoed worden door uw verzekeraar zullen wij u vragen deze meteen met ons af te rekenen. U kunt kiezen uit kontante betaling, pinnen of chippen. Als u ons een automatische incassomachtiging geeft, kunnen wij ook leveren op rekening.

Bestellingen
In de apotheek hebben we veel producten op voorraad. Dus als u met een recept bij ons komt, zullen wij u vaak direct kunnen helpen. Mochten wij iets voor u moeten bestellen, dan kunt u het geneesmiddel vaak de volgende werkdag nog ophalen. Het is verstandig om geneesmiddelen of incontinentiematerialen waar u niet buiten kunt niet op het laatste moment aan te vragen. 

Bij homeopathische middelen en of andere speciale middelen moet u rekening houden met een langere levertijd (gem. 3-5 werkdagen) en geldt er een veplichte afname.

Bezorgservice 
Laat uw gezondheid (tijdelijk) te wensen over? Hebt u daarbij speciale geneesmiddelen nodig? En kunt u niet zonder specifieke hulp- en verbandmiddelen? Service Apotheek staat ook in moeilijke periodes graag voor u klaar! Met de Service Apotheek Thuiszorg garanderen wij dat u uw genees- en/of hulpmiddelen op maat en tijdig krijgt geleverd en bieden wij u bovendien een optimale begeleiding. Uw gezondheid is onze drijfveer. Waar nodig zoeken wij in samenspraak met andere zorgverleners naar goede oplossingen voor specifieke problemen.

Bezorgtijden: Dinsdag en donderdag van ±9.30 tot ±17.30 uur.

Wilt u gebruikmaken van thuisbezorging van uw genees- en/of hulpmiddelen? Neem dan contact met ons op via 0525 66 07 62 of apodoornspijk@ezorg.nl.

Bijbetalen
De overheid wil graag bezuinigen op kosten van medicijnen. Ze hebben daarvoor een aantal maatregelen ingevoerd. Een van die maatregelen is dat per categorie geneesmiddelen een gemiddelde prijs is vastgesteld. Dat is de maximale prijs die de ziektekostenverzekeraars mogen vergoeden. Voor medicijnen die duurder zijn dan die vastgestelde prijs moet worden bijbetaald. Heel vervelend, maar wij kunnen daar helaas niets aan veranderen. Wel kunnen wij in overleg met uw huisarts in sommige gevallen zoeken naar een goedkoper alternatief dat wel volledig wordt vergoed.

Adres- en verzekeringsgegevens
Wanneer uw verzekeringsgegevens wijzigen, is dat voor de apotheek ook belangrijk om te weten. Wij kunnen dan de aan u verstrekte medicijnen op de juiste wijze declarere
n.

Wij stellen het ook zeer op prijs dat, u ons bij een verhuizing ook een adreswijziging stuurt. Als u naar een andere plaats verhuist, kunnen wij een medicatieoverzicht uitdraaien van het afgelopen jaar. Dit kunt u dan bij uw nieuwe apotheek en huisarts afgeven ter informatie.

Overleg met artsen
Wist u dat de artsen en apothekers nauw samenwerken? Regelmatig komen de artsen en apothekers bijeen om de nieuwste inzichten in medicijnen te bespreken. Soms is er iets bijzonders met een recept. Een vreemde dosering bijvoorbeeld of een medicijn waarbij extra controle nodig is. Dan overleggen we zonodig met uw arts.

Regelmatig hebben we met alle huisartsen 'farmaco-therapie-overleg', ook wel FTO genoemd.